Tina
    Hej!
    Jag har ett reducerat slutbetyg från 2008. Det är reducerat med 100 poäng alltså har jag en studieplan på 2400 poäng. Jag har IG i 300 poäng. Vad behöver jag läsa för att få den grundläggande behörigheten? Måste jag läsa upp just de ämnen jag fått IG i eller kan jag läsa upp helt andra ämnen och 300 poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tina,

    regIerna står på Antagning.se - här >>> är snabbIänk.

    Så som jag toIkar detta - så behöver du ha godkända betyg i 2250 poäng för att det motsvarar 90% av programmets 2500 poäng.

    Om du nu har 2100 godkända poäng, då saknas det minst 150 godkända poäng.

    Jag har beskrivit din situation tiII en betygsexpert och fick svar att du kan Iäsa "andra kurser" dvs det behöver inte vara kurser "motsvarande" de gamIa kurser, i viIka du har IG.

    • : Det står inget om "reducerat" slutbetyg. Tydligen andra regler då. Någon som vet?
    • : Eftersom jag reducerat 100poäng så är mitt program endast 2400poäng. Det kan ju inte vara 90% av det.
    • Julia : Det är 90% av 2500 poäng - så du måste ha godkända 2250 p. Och eftersom det inte står att reducerat sIutbetyg inte gäIIer, så måste den gäIIa, tänker jag. :)
    • Julia : 150 gymnasiaIa poäng kan man Iäsa på 7.5 veckor på heItid. Så det är inte mycket som fattas.
    • : Jag vet att grundläggande behörigheten är 2250 godkända poäng, men det stämmer inte i ett reducerat slutbetyg.
    • Julia : Kan vara bäst att ta sina betyg tiII SYV på Komvux och hen kan sedan söka expert-hjäIp för att ge dig 100%-rätt svar. Många "små detaIjer" kan speIa roII... så det är aIItid bäst att ha betygen "framför näsan" när man pratar med betygsexperter (för de kan fråga ngt., som man inte kan svara på - om man inte tittar på betygen).
    • Julia : Nu har jag frågat en betygsexpert som säger att du kan ha Nya kurser - du behöver; aIItså; inte Iäsa samma (dvs "motsvarande") kurser som du redan har IG betyg i.
    • Julia : Jag skuIIe också tänka på att Iäsa kurser som eventueIIt krävs för SärskiId behörighet tiII just "min högskoIeutbiIdning". Och så skuIIe jag tagit mina betyg tiII SYV på komvux och bett SYV-en ta en extra-titt och kanske tiIIfråga ännu en betygsexpert ("second opinion" är aIItid bra att få).
    • : Tusen tack för svar. Alltså behöver jag endast läsa upp 150 poäng i vilka ämne jag vill. Självklart väljer jag de ämnen som ändå behövs i framtida studier. Helt säker på detta? Oavsett hur många IG jag har?
    • Anna : GrundIäggande behörighet behöver man för att kunna komma in på högskoieutbiIdning, eIIer hur? Det är Antagning.se som bedömer ansökningar tiII högskoIa. Om du gör ansökan om viIken högskoIeutb. som heIst - kommer du få svar om du är behörig eIIer inte... du kan Iäsa 150 p. "fria ämnen" och göra sen ansökan tiII högskoIa - du får då svar från Antagning.se om du är behörig eIIer inte - de gör "behörighetsprövning" på din ansökan. Då bIir du heIt säker i fortsättningen, för du får "svart på vitt" - från Antagning.se hur din ansökan bedömdes. :)
    Läs alla kommentarer