Reem
    Hej! Det finns ett program som kräver behörighet på grundläggande + matte 2a/2b/2c, undervisnings språk är engelska... Jag har ett utländsk gymnasieutbildning som motsvarar matte 2a, vetenskap 2 och arabiska 7.
    Samt jag har 3 betyg i åk9 (grund) från före året på matte åk9, engelska åk9 och historia åk9.
    Så vad ska jag göra exakt? Vilka andra betyg måste jag ha? Och vad behöver jag för att bli behörig till det program?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Reem,

    det bästa är nog att du vänder dig till antagningsgruppen på just det lärosäte dit du vill söka. Kontaktuppgifter till antagningsgruppen kan finnas på lärosätets hemsida. Annars - kontakta Antagning.se ex. genom att ringa dem - 0771-550720 på vardagar klockan 9 till 16 och be om kontaktuppgifter till antagningsgruppen på just den högskola eller det universitetet dit du vill söka.

    Det är - för oss på Fråga SYV - oklart om du redan har Grundläggande behörighet; det beror på hur din utländska gymnasieutbildning blir bedömd... det som gör att jag gissar att du har för låg nivå i engelska är att du läste engelska Grund (årskurs 9 i Grundskolan). Men kontakta antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka... och även SYV på din nuvarande skola kan förhoppningsvis hjälpa till. Hen kan titta på de betyg du har och ge dig råd.

    Tips som jag kan ge - anmäl dig till högskoleprovet. Kostnad är 450 kronor och sista dag att anmäla sig till högskoleprovet som kommer äga rum i oktober 2018 är den 3 september.