Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maya!
    utbildningar på de svenska lärosätena - till yrket Fastighetsmäklare brukar, för särskild behörighet kräva godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Matematik 3b eller 3c samt Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2).
    För grundläggande behörighet behöver du ha godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    För övrigt så behöver du ha Examensbevis från gymnasiet eller från komvux( se om du fick det...) Studiebevis ger inte grundläggande behörighet.
    Om du har examensbevis och i ditt examensbevis har godkänt betyg i samhällskunskap 1a1, behöver du komplettera med samhällskunskap 1a2, 50poäng (en kurs som på heltid kan läsas på 2.5 veckor).
    Matematik 2 och 3 är 100p.kurser (vardera) och varje kurs läses på heltid på fem veckor.
    Se vilka kurser du saknar och sök läsa dem på komvux. Du kan också boka tid med SYV på komvux för studieplanering.
    Lycka till!

    Liselotte
    • elev : måste man ha läst och ha godkäntbetyg i matte 2b? Jag har endast läst matte 1a och matte 2a på gymnasiet. Just nu läser jag matte 3b
    • Anna : Du behöver inte ha betyg i matte 2, över huvudet taget. För grundläggande behörighet krävs godkänt i matte 1, och för särskild (till just din utbildning) - i matte 3. Så, om du får godkänt betyg i matte 3b eller 3c, så blir du, vad gäller matematik, behörig till utbildningar som för särskild behörighet kräver matte 3, t.ex utb.till fastighetsmäklare.