Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    förskollärarutbildningen ges i Sverige på högskolenivå. Man behöver därför ha godkända betyg i Svenska 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 3) och i Engelska 6.
    Engelska 6 är andra kurs på gymnasial nivå. Du behöver efter eng grund läsa eng 5 och 6 och få godkända betyg i de kurserna.
    För Särskild behörighet till förskollärarprogrammet behöver man ha godkända betyg i gymnasiala kurser Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 1b.
    Du skriver om att du har utbildning inom barn-och fritids. Men jag vet inte var du skaffade dig den utbildningen - är det i Sverige eller utomlands? När gick du den utbildningen? Vad innehöll den utbildningen?
    Boka tid med SYV på komvux för att få svar om exakt vad du behöver komplettera med. Min gissning är att du behöver kanske skaffa sig examensbevis från komvux eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola. Men om du har fullständig gymnasial utbildning från utlandet, och behöver endast komplettera med svenska och engelska, så kanske du på så sätt får grundläggande behörighet.
    Om du nu har behörighet vad gäller samhällskunskap 1b och naturkunskap 1b kan jag inte heller svara på. Varje kurs är på 100p. och läses på heltid på komvux på fem veckor. Du kan alltså läsa de 2 kurserna på 10 veckor om du läser på heltid.
    Under alla omständigheter behöver du Grundläggande behörighet, men om du har 3-årig arbetslivserfarenhet + några godkända gymnasiala betyg, så kanske du inte behöver examensbevis eller utländsk gymnasial utbildning eller omdöme från en folkhögskola. Det är rätt komplicerat. Finns många olika sätt att få grundläggande behörighet på! För att reda ut vad just du behöver komplettera med - måste man vara bra insatt i din situation. Därför rekommenderar vi boka tid med SYV på komvux!

    Ett annat "spår" som jag föreslår att du tittar på: utbildningar till Specialist-barnskötare på yrkeshögskolan! Nya yrkeshögskoleutbildningar kommer ut i mitten av januari 2021, så kika även mot slutet av januari på www.yhguiden.se där utbud av yrkeshögskoleutb.finns!

    Studie- och yrkesvägledare