Elin
    Hej!
    Jag undrar om det är något speciellt man måste tänka på när man söker till en komvux utbildning? Hur stor är chansen att du kommer in? Gör det någon skillnad om du redan gått gymnasiet? Finns det andra alternativ om du inte kommer in (ska söka till vård&omsorgsprogrammet)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elin,
    på komvux är det "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" som har företräde till all utbildning.
    Den, som redan har en gymnasieutbildning i bagaget - kommer i andra hand och riskerar att inte få plats på grund av "platsbrist" dvs de som inte har gymnasieutbildning sedan innan kommer före och tar platserna.
    Det är omöjligt att svara på om du får plats eller ej. Det beror helt på vilka andra som söker samma utbildning som du söker nu. Det du kan göra är att skriva mycket tydligt vad du har för MÅL med dina studier. Om du redan har ERFARENHET av arbete inom vården, är det också ett plus. Om det finns plats att skriva under t.ex. "Övrigt" - uppge varför du vill gå just den här utbildningen, helst kort och så att man förstår att du inte kommer att hoppa av efter 2 veckor.
    Alternativen är att du söker till varje antagning (i fall du inte kommer in nu), att du ser på www.yhguiden.se - vad som finns för dig inom yrkeshögskola. På Folkhögskolor kan utbildningar finnas t.ex. till Personlig assistent (som kan ses som alternativ till Undersköterska).
    Annars så finns det utbildning till Sjuksköterska, Fysioterapeut (f d sjukgymnast) på högskolan.

    Hör av dig senare och berätta hur det går för dig. Vi håller tummarna!
    mvh Mikael syv
    • : det låter ju logiskt, tråkigt nog. Tack så mycket för svaret och jag återkommer senare om hur det har gått :)