Louise

    Jag ska börja nian till hösten, och känner att jag har noll koll när det kommer till gymnasieval, provresultat och när det kommer till inriktningar. Jag vill gärna ha en överblick om hur nian ser ut med prov etc, hur man kan använda sin tid för att göra sig redo för gymnasiet och vad man ska tänka på. Tack!

    • Daniel :

      I vilken stad kommer du att söka till gymnasiet? Är det något speciellt yrke du tänker på?

    • : Norra Stockholmsområdet. Har inget speciellt yrke i omtanke, men jag tycker lärare, advokat, egenföretagare eller veterinär skulle vara kul.
    • Anna :

      ditt gymnasieantagningskansli är Gymnasieantagning Storsthlm.
      Veterinärprogrammet käver att man har godkända betyg i de kurser som endast läses på NA, inriktning naturvetenskap. Och de andra yrken du nämner som inte kräver lika omfattande naturvetenskaplig behörighet, blir du också behörig till med examensbeviset från Na, naturvet.
      Det går också att på gymnasiet läsa ett valfritt program och komplettera, vid behov, efter gymnasiet - om man på gymnasiet inte blir behörig till högre, eftergymnasial utbildning.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Louise!
    Förutom program och inriktning kan även profiler eller varianter finnas på gymnasieskolorna, det är rätt mycket information att ta till sig, men du kan också ta det "i portioner" (lite då och då) eller utgå ifrån några specifika yrken som du vill sikta på - om du uppger vilka de yrken är, kan vi svara angående vilken gymnasial utbildning vi kommer att rekommendera i så fall.

    Om gymnasieprogram och inriktningar inom programmen kan du läsa på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram
    Om du svarar om vilken stad du kommer att söka till gymnasiet i, kan vi ge mer information om vad som gäller för dig, inkl. snabblänk till ditt gymnasieantagningskansli och en lista på vilka gymnasieskolor som finns i din stad.

    Presentationer av samtliga gymnasiala alternativ i Sverige och på svenska skolor utomlands finns på gymnasieguiden.se/gymnasium
    Jag rekommenderar att du kikar på många olika yrken på www.framtid.se - en sajt med cirka 2.ooo yrkespresentationer!

    Upplägget av studierna i årskurs 9 på din grundskola - den informationen är det bäst om du får från just din grundskola. Detta på grund av att det kan skilja sig mellan skolorna och det är just personal på din skola som bäst vet hur upplägget blir på den skolan.