Stephanie

    Hej! Jag undrar om det finns möjlighet att få individuell hjälp med en personlig plan kring det just jag behöver för att komma in på en specifik utbildning på högskolan? Jag har velat söka till en utbildning men haft så mycket annat i livet så att ta reda på- och ta tag i alla förberedande moment har gjort att jag inte kommit till skott. Det blir så luddigt för mig när jag läser kring generell info om vad som behövs. Finns det möjlighet att få prata med någon som vet/kan detta och tillsammans göra upp en check-lista som jag kan bocka av för att komma närmare min dröm?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, boka tid med SYV på komvux* i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig alla dina tidigare betyg. Du kan också på förhand kika på vilken eller vilka högskoleutbildningar du vill komma in på: info om Särskild behörighet för just de utbildningar.
    Grundläggande behörighet är samma för alla högskoleutbildningar, men särskild (om den krävs) är olika.

    Hälsningar
    Peter SYV
    P.S: * vissa kommuner har vägledningscentra, men inte alla. Komvux eller Vuxenutbildningen finns i alla kommuner. Just gymnasiala kurser för vuxna kanske inte erbjuds i kommunen men köps i så fall hos andra kommuner eller hos privata utbildningsanordnare, men studievägledning bör erbjudas i kommunen. Om du inte hittar, ring växel i den kommunen där du är folkbokförd och fråga hur du kommer i kontakt med Studie- och yrkesvägledare på Komvux/Vuxenutbildningen. På kommunens hemsida kan finnas möjlighet att boka tid direkt på hemsidan.