Waseem
    Hej!

    Jag läser på IB (International Baccalaureate), och jag känner att det är inte rätt program för mig och jag fick depression. så tänke jag istället läsa naturvetenskap på komvux för att jag har ett mål att läsa apotekarprogrammet eller biomedicinprogrammet. Jag vet att jag kommer börja från noll för att IB betygen räknas som utländska betyg. Jag vill förstå systemet för att kunna veta om jag är på rätt spår eller inte. Mina frågor är: Hur många kurser behöver man läsa? Och vad sägs om gymnasiepoäng, räknas de som en vanlig gymnasieskola ? och hur länge genomsnittligt kan det ta för att klara komvux och applicera till universitet? Och framför allt, Vad är era rekommendationer om situationen?

    Hoppas att ni svarar på mina frågor.

    Med vänliga hälsningar.

    Waseem Al-Halabi.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, kanske studier på en folkhögskolans allmän linje skulle passa dig bättre.
    Folkhögskolorna ger Omdöme, inte betyg. Du tar med dig dina Kunskaper till en folkhögskola. På ett år (kortast tid) kan man få omdöme om Grundläggande behörighet och kunna efteråt komma in på en högskoleutbildning.

    Om du vill läsa på komvux - så tar det vanligtvis 3 läsår att uppnå Examensbevis; för att det är 2400 betygsatta gymnasiala poäng man måste ha och det motsvarar heltidsstudier på heltid.