Silverli
    Hejsan vad behöver man för betyg ungefär för att kunna komma in på en gymnasieskola som har psykolog utbildning? Alltså så att man kan bli en psykolog?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Silverli!

    Psykolog är en högskoleutbildning som för Särskild behörighet kräver godkända betyg i matematik 2 och samhällskunskap 1b.
    Vilket program man läser på gymnasiet eller på vilken gymnasieskola man läser, spelar ingen roll.
    På de gymnasieprogram i vilka matematik 2 inte ingår, kan man välja läsa den kursen. Och om inte samhällskunskap 1b läses, utan en mindre kurs samhällskunskap 1a1, kan man komplettera med en kurs samhällskunskap 1a2.

    Med vänlig hälsning
    Mikael