Simon
    Jag går på industritekniska programmet första året, jag undrar vad jag beöver ha för ämnen? För att komma in på polishögskolan. Som extra val har jag risk och säkerhets profilen.

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Först och främst så behöver du läsa till den högskoleförberedande behörigheten eftersom du går ett yrkesprogram. Det är kurserna Svenska 2+3 och Engelska 6.

    Sedan måste du även ha Historia 1b och Samhällskunskap 1b. Du läser ena hälften av dessa kurser som heter Historia 1a1 och Sam 1a1. Du behöver alltså höra med skolan vilka möjligheter du har att välja till den andra hälften Historia 1a2 och Samhälle 1a2.

    Här kan du läsa mer om vilka krav som gäller för polisutbildningen http://www.polisen.se/Bli-polis/