Mohammed
    Hej SYV!

    Jag går i nian just nu på IES Linköping och tänker börja på International Baccalaureate nästa år. Jag är väldigt intresserad av ämnena Biologi, Kemi, Fysik samt Matematik och vill därför plugga till läkare. Jag har dock ett problem och det är att bestämma vilka ämnen jag ska läsa (på IB) och på vilken nivå (dvs. Standard Level eller Higher Level). Jag är säker på att Matematik kommer krävas som Higher Level men hur är det med Biologi, Fysik och Kemi? Behöver man ens läsa alla tre ? (Med tanke på att man kan bara läsa 2 naturvetenskapliga ämnen om man läser 6 ämnen).

    Mvh

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, när det gäller att vara behörig till läkarutbildningen kommer du att kunna läsa både kemi, fysik och matematik på den nivå som behövs. I Sverige läser elever ett första Pre-IB år eftersom IB-utbildningen är två och inte tre år. Under det första året läser de flesta IB-skolorna Biologi 1 och du kan i allra de flesta fallen välja att läsa Biologi 2 som utökad kurs under år 2 eller 3. Det är ganska vanligt att eleverna väljer att läsa Biologi 2 (som du kommer att behöva) samtidigt med IB-utbildningen.

    Prata dock med den IB-utbildning som du tänker på för att få korrekt information om hur just de brukar lägga upp kurserna för de som vill nå full naturvetenskaplig behörighet. Så får du veta vad som gäller för just dig. /Lena, Syv