john
    hej!

    Jag har kollat rundor lite på pilotutbildningen och har en del frågor jag inte lyckats få svar på. Jag saknar betyg i Engelska 6 och i Fysik 1, kan jag läsa dessa betyg på komvux och sedan söka till utbildningen? Jag har ett studiebevis men ingen gymnasial examen, behöver jag ta examen eller räcker det med dessa kurser? Om det är så att dessa kurser inte räcker finns det något krav på vilket gymnasieprogram jag behöver gå eller kan jag välja den kortaste exempelvis och lägga till dessa kurser? Sedan så finns det olika typer av piloter som jag förstått det. Trafikflygare som jobbar på ett kommersiellt fartyg och piloter som jobbar utan ett större antal passagerare? Har jag förstått det helt fel? Och vad krävs för att bli trafikflygare? Måste man först bli pilot kanske? Som ni ser finns det många frågetecken i luften tack för ert svar.

    tack på förhand!?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej John,
    Pilotyrken är mycket populära och många försöker bli piloter eller trafikflygare (många fler än som verkligen lyckas med det), detta skriver jag för att du ska ha "plan B" som du tar tillvara om du av någon anledning inte kommer bli pilot eller trafikflygare och det är därför mycket bra att uppnå kraven för examensbevis från gymnasiet eller från komvux och skaffa sig fullständig gymnasiekompetens. Jag tycker du ska börja med att läsa engelska och fysik på komvux och boka även tid med SYV på komvux för att utreda vad som ev.fattas mer för att du ska få ut examensbevis.
    Vad gäller antagning till pilot-utbildningar inom yrkeshögskola: yrkeshögskola kan göra undantag från behörighetsreglerna om de anser att sökande är lämplig och har förutsättningar att klara av utbildningen, även om hen formellt sett, saknar alla de betygen som egentligen krävs. Så, du får göra ansökan redan nu, dock tror jag dina chanser utan eng och fysik är minimala (detta pga många söker till pilot-utbildningarna och jag har väldigt svårt att tro att du skulle kunna bli antagen utan att ha uppnått kraven i eng och fysik).
    Se en lista på svenska yrkeshögskoleutbildningar som ledet till "pilot-yrken": yhguiden.se/resultat?Education.text=pilot
    Läs gärna så mycket du kan på utbildningarnas egna webbplatser.
    Läs också om pilotyrken på www.framtid.se -

    liknande yrke(n)

    Drönarpilot

    Pilot

    Helikopterpilot

    Helikopterpilot inom försvarsmakten

    Stridspilot

    Styrman/flygplan

    Trafikflygare

    Transportflygpilot