Lou

    hej jag har en kompis som vill bli pilot och hon har hört att det ska kosta pengar att utbilda sig, är detta sant och isåfall hur mycket? vad behövs för utbildning och hur lång är den? tack

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Milou,
    jag vill börja med att säga att det är rätt så strikta krav (i alla fall i Sverige) som ställs om man vill bli pilot, även vad gäller längd och vikt (man får inte vara för lång och inte får väga för mycket).
    Och
    det finns några Olika sorters piloter
    Helikopterpilot
    Trafikflygare
    Styrman
    Pilot inom FM . ----Stridspilot
    Drönarpilot (drönaroperatör) - här ställs det inte några krav på längd och vikt.

    Det är mycket som kan ändras på ganska kort tid. Det går inte på flera års "framförhållning" ge exakt info om villkor för utbildningar till pilot.
    Det finns även diverse utbildningar utomlands, om vilka vi inte kan säga ngt. då vi saknar den kompetensen. Här får man leta fram info på egen hand.
    ***

    Subventionerade Svenska utbildningar till piloter för "civilt-bruk" finns på yrkeshögskolenivå (i alla fall som det är nu, okt 2019). Vissa yh tar studerandeavgifter, t.ex utbildning/svensk-pilotutbildning/trafikflygarutbildning-flygplan och andra gör inte det. Den exakta summan som det skulle kosta att utbilda sig till pilot, beror på vilken sort pilot man vill utbilda sig till och på mycket annat (även beror på var man bor... för att om man behöver resa långt för att genomföra tester: Medical klass1 och psykologiska tester, då kostar det mer, men bor man i en stad där man kan göra de testerna, då behöver man inte betala för resor och ev.övernattningar på annan ort).

    Samma utbildningsanordnare som utbildar inom yrkeshögskola, kan också ofta erbjuda pilotutbildningar till privatpersoner som själva köper sin utbildning, men även då måste man uppfylla de fysiska och psykologiska kraven, som är rätt strikta.

    För att  bli pilot inom FM utbildar man sig genom deras egna utbildningar; man börjar oftast med GMU, grundläggande militär utbildning. Om yrken inom FM, försvarsmakten, var god se Framtid.se/yrke/yrken-inom-forsvarsmakten och med frågorna om deras utbildningar kontakta FM¨s Rekryteringslinje.

    Mitt råd är att din kompis skaffar sig den "betygsbehörigheten" som krävs, i alla fall den som krävs idag (hur det blir i framtiden vet vi inte): Gymnasiekompetens (examensbevis) och godkända betyg i matematik2 och fysik1b1 (men ännu bättre i fysik1a eller i två kurser fysik1b1 och 1b2); det är lite olika mycket fysik som kan krävas. Det är inte fel att skaffa sig även högre betyg i matte, t.ex matte 3 /och om möjligt även matte 4/.

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    OSM Aviation Academy erbjuders det två typer av utbildningar, ett självfinansierat program, vid namnet First Officer Program (FOP), och ett statligt finansierat program, Yrkeshögskoleutbildning Integrerad Trafikflygarutbildning (YH TFU).

    Kurspriserna för First Officer Program, Västerås är 950.000 SEK (uppgift från oktober 2019) medan den YH Integrerade Trafikflygarutbildningen är kostnadsfri för eleven.

    För att kunna söka First Officer Program måste eleven uppfylla följande förkunskapskrav:

    Minst 18 år

    Slutbetyg från gymnasiet men godkända betyg i följande ämnen:

    Matematik B / Matematik 2b

    Engelska B / Engelska 6

    Fysik A / Fysik 1a*

    Godkänt Pilot Aptitude Test.

    Godkänd EASA Class 1 medicinsk undersökning

    *Om du saknar betyg i fysik kan du göra en 2 veckors heltids fysik kurs på distans på OSMAA. Maila mig om du är intresserad av att boka denna kurs. (pris: 1500 SEK).

    För att kunna söka YH Integrerad Trafikflygarutbildning måste eleven uppfylla följande förkunskapskrav:

    Vara minst 18 år

    Slutbetyg från gymnasiet med lägsta betyg "godkänd" i följande ämnen:

    Matematik B / 2b

    Engelska B / 6*

    Fysik A / 1a*

    Godkänt Anpassat Flygpsykologiskt Lämplighetstest.

    Godkänd EASA Class 1 medicinsk undersökning.

    Här är två blogginlägg om hur urval och antagning går till samt skillnaderna mellan de psykologiska testerna:

    Hur går urval och antagning till för YH integrerad trafikflygarutbildning?

    Vad är skillnaderna mellan Anpassat Flygpsykologiskt Lämplighetstest och Pilot Aptitude Test?

    På den här sidan: blogg finns även många andra inlägg som kan vara intressanta för en framtida pilot.

    Som avslutning vill jag säga att det egentligen inte har någon betydelse vad eleven går för program under gymnasiet då utbildningarna är utformade efter att eleven inte har några tidigare erfarenheter av flyg. Det eleven bör se till dock är att läsa Fysik 1a, Matematik 2b samt Engelska 6 under gymnasiet för att slippa komplettera detta efteråt.

    Jag hoppas att mitt svar är till hjälp.

    • :

      Eftersom att det kostar ungefär 24000kr att göra det Anpassade Flygpsykologiska Lämplighetstestet och den Medicinska undersökningen. Betyder det att jag behöver arbeta ihop pengarna själv eller kan jag få hjälp av CSN?

    • Anna :

      vi kan fråga CSN och återkomma till dig när vi fått svar från CSN. Men om du själv kontaktar CSN och frågar - så får du svar snabbare, då slipper info gå via oss. Kontaktuppgifter till CSN finns på csn.se/kontakt

    • :

      Jag vet iallafall att CSN betalar ut pengar medans man studerar. Testerna gör man för att ansöka, alltså innan ansökningen.

      Detta borde då säga att de inte kan hjälpa mig, bara det att jag inte vet vart jag ska få pengarna från. Det enda alternativet som jag kan tänka mig är att skaffa ett jobb innan jag ansöker

    • Julia : Det är bra att jobba och spara pengar, om man har den möjligheten. En annan möjlighet är kanske att be familjemedlemmarna om hjälp. Fråga CSN är ofarligt, alltså du kan inte få mer än ett "nej", CSN vet ju bäst vad de kan och inte kan låna ut pengar till. ang.Lån - banklån? lån hos familjen och vännerna? ... Kan inte komma på ngt. mer.
    Läs alla kommentarer