Alice
    Hej,

    Jag går sista året på gymnasiet och har planer på att plugga vidare till ämneslärare med inriktning mot gymnasiet. Jag vill inrikta mig på svenska/engelska alt. svenska/samhällskunskap.

    När jag läste om alla olika lärarutbildningar som finns blev jag nyfiken på vad som krävs för att få undervisa i ett ämne på universitetet. Jag förstår att jag antagligen inte kommer att ha den möjligheten efter en ämneslärarutbildning, så vad ska man egentligen studera för att ha chansen att få ett sådant jobb?

    Jag är också lite intresserad av vad det kan tänkas krävas för att få jobb på ett utländskt universitet. Det vore till exempel intressant att kanske få undervisa i svenska vid något europeiskt universitet. Men jag förstår att det kanske är svårt att svara på. Jag har själv sökt efter ett svar på frågan men det var väldigt svårt att hitta ett konkret och bra svar.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alice!

    Du bör börja läsa Svenska som andra språk på högskolenivå och klara av minst 120 högskolepoäng (heltidsstudier i fyra terminer). Sedan kan du bestämma dig om du vill läsa ännu ett ämne - t.ex. engelska eller samhällskunskap och sedan satsa på KPU, Kompletterande pedagogisk utbildning (90 högskolepoäng = tre terminer på heltid) - för att bli gymnasielärare i Sverige
    eller
    om du i stället vill satsa på att söka doktorandtjänst på fyra år (det är en sort "mittemellan grej mellan studier och jobb" - då man får lön och utför vissa arbetsuppgifter på institutionen, t.ex. undervisar på deltid och studerar/forskar på deltid och samtidigt skriver doktorsavhandling). Efter fyra års doktorandtjänst bör man vara klar med doktorsavhandlingen och "försvarar sitt arbete" genom en så kallad Disputation. Om man blir godkänd på disputationen, får man doktorsgrad och kan söka tjänster som lektor på högskolenivå.
    Det är ungefär så det ser ut i dagens läge. Förändringar kan givetvis inträffa och det är få doktorandtjänster, svårt att få dem.
    Om du vill undervisa i svenska i andra länder, då är det just "Svenska som andra språk" du bör läsa på högskolan, inte "vanlig svenska".

    Se här http://sisu.it.su.se/search/info/USS100 och kontakta Studievägledare på den utbildningen med dina frågor.
    Läsa till gymnasielärare kan man på olika sätt: satsa på ämneslärarprogrammet från första början eller läsa högskolepoäng i ämnena och "knyta ihop säcken" med KPU på slutet. Det blir samma resultat. Det är enklare att direkt söka till programmet men då låser man sig till just att bli gymnasielärare. Om du i stället börjar med att läsa separata kurser i Svenska som andra språk, kan du senare fatta beslut om vad du vill satsa på - bli gymnasielärare eller lektor på högskolan.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering! Ha det bäst och hör av dig om du har flera frågor!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare