Hej Louise!

    Det är mycket bra att du är behörig och du bör därför söka innan 15 april i år - till hösten 2016, tycker jag. Även om du idag har "för låga" betyg, som du skriver i din fråga.

    För det första, så kan antagningsgränsen gå ner. För det andra, så kan du få så pass högt resultat på högskoleprovet att du kanske kommer in i HP-urvalsgruppen.

    Du ökar dina chanser om du söker till många olika orter. Det är möjligt att söka upp till 20 alternativ till högskola samtidigt.

    Jag råder dig också fråga på de högskolor dit du vill kommer in i första, andra och tredje hand - om de kommer att ha någon form av Alternativ antagning. I så fall kan du söka även i den kvoten. Att du har jobbat som Undersköterska kan här spela stor roll.

    Höja dina betyg kan du på olika sätt:

    1. genom att se till att du får max antal Meritpoäng

    och/eller

    2. genom att höja betyg i de kurser som redan nu ingår i ditt Slutbetyg. Här är din bästa chans - att göra en eller flera Prövningar innan 30 juni 2016 (för då upphör det möjlighet till att göra Prövnngar i "gamla kurser".)

    Max antal meritpoäng är alltid 2.5.

    Om du t.ex har alla VG betyg i alla dina gymnasiala kurser, har du med det 15.0 i Jämförelsetal. Med max antal meritpoäng blir ditt Meritvärde 17.5.

    Det är mycket viktigt att veta från vilket år ditt slutbetyg är.

    Det bästa vore om du kunde boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, ta med ditt Slutbetyg och att ni tillsammans ser om du redan nu har max antal meritpoäng och om inte - hur du kan upp fler meritpoäng på bästa sättet (lättast och snabbast). Ni kan då också diskutera i vilka kurser du skulle kunna höja dina betyg för att uppnå högsta möjliga Jämförelsetal - snabbast. På komvux i vissa kommuner får man läsa kurser, i vilka man sedan innan har godkända betyg. På de flesta komvux får man bara läsa kurser i vilka man har icke-godkända betyg.

    Om du har IG i någon kurs som ingår i ditt Slutbetyg, råder jag dig läsa upp det betyget - i första hand. Om du inte har några IG, läs upp någon kurs från G till MVG - om du kan. Höjningen blir störst om du läser upp en STOR kurs, t.ex en kurs á 200 poäng från IG till MVG.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA

    Jag vill också tipsa dig om att intressanta för dig utbildningar kan finnas inom Yrkeshögskola. Det är möjligt att komma in på högskola och på yrkeshögskola samtidigt och välja sen. Eftersom varje yrkeshögskoleutbildning gör egen antagning, kan man t o m komma in på flera olika YH samtidigt och även få plats på 150% av studietakt på högskolenivå - allt på en gång. Blir det så att du får flera olika utbildningsplatser, kan du i så fall "välja och vraka" och tacka Ja till det som passar bäst. Du kan också påbörjar en yrkeshögskoleutbildning men samtidigt söka till Socionom nästa gång det blir antagningstillfälle - och i fall du kommer in på Socionom, byter du i så fall från YH till högskola. Det är upp till dig hur du vill göra men jag tycker att det är bra att känna till alla de olika alternativa lösningar som finns.

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se men jag vill här nere ge några exempel på utbildningar som kanske är av intresse för dig:

    Stödpedagog

    Integrationsassistent

    Behandlingspedagog

    Integrationspedagog

    • Anna : OBS! allt som är i "blått" i svaren från Fråga SYV är klickbara länkar. Bara så att ni vet... ;)