Undersköterska

    Hej! Jag funderar på att plugga vidare till socionom. Jag tog studenten förra året och arbetar nu som undersköterska. Vilka ämnen krävs det att ha betyg i innan jag kan söka till socionom? Mitt mål är att arbeta som chef inom vården tex hemtjänst, kan jag arbeta som det om jag är socionom elelr vad krävs för att kunna arbeta som chef? Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Bella,
    det finns inga garantier på att kunna få chefsjobb, oavsett vilken utbildning man har. En väg att gå kan vara genom studier på yrkeshögskola - till specialistundersköterska inom äldrevård + försöka också läsa kurser i ledarskap på högskolenivå. Det krävs oftast ganska lång arbetslivserfarenhet innan man kan komma i fråga om anställning som chef.
    En annan väg kan vara att du startar eget, blir entreprenör och försöker få uppdrag till ditt företag att utföra de tjänster som även kommunal heltjänst utför (konkurrera med den kommunala hemtjänsten, helt enkelt.
    Och så kan du också läsa till socionom eller en annan utbildning på högskolenivå (vilken är svårt att säga för att chefer har diverse olika utbildningsbakgrund).
    Till socionomprogrammet behöver du ha grundläggande behörighet + för särskild behörighet behöver du godkända betyg i gymnasiala kurser samhällskunskap 1a1 + 1a2, matematik 2 och naturkunskap 2, men det är möjligt att du inte behöver läsa nk2 för att du genom de kurser som du har inom vårdutbildningen (om du gick VO på gymnasiet) eller inom naturbruksutbildningen (om du gick NB på gymnasiet) redan har samma behörighet som nk2 ger.

    • Undersköterska : Okej tack! Behöver jag ha Engelska 6 för att kunna ansöka till socionomprogrammet?
    • Peter :

      Ja, det behöver du för att eng6 ingår numera i Grundläggande behörighet och krävs därför till alla svenska högskole- och universitetsutbildningar. Har du Examensbevis från gymnasiet? boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Titta också på utbud av utbildningar på www.yhguiden.se och på tal om chefjobbet så kan man i princip med vilken utbildning som helst + mångårig arbetslivserfarenhet få möjlighet att bli anställd som chef. I Sverige är "chef" - hen som har personalansvar.

    • Undersköterska : Tack för svaret
    • Mikael : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer