Marcus
    Vad behövs de för poäng till gymnasiet för komma in på ekonomi programmet? kommer man in om man har 180 poäng?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Marcus, man måste vara: behörig och sedan är det poängen /Meritvärde/.

    Till Ekonomiprogrammet är det godkända betyg i svenska, engelska, matematik samt i Geografi, Historia, Religionskunskap, Samhällskunskap samt i minst 5 andra valfria ämnen från vårterminen i å k 9 på grundskolan.
    Om man är behörig, då deltar man i urvalet "på poäng" /Meritvärde/. Hur många poäng som krävs för varje skola & program vet man först i efterhand, när den slutgiltiga antagningen har ägt rum.

    Du bör söka till det skola och programmet som du vill gå helst - i första hand.
    I andra hand - till det skola och program som du också kan tänka dig.
    I tredje hand - till det skola och program som du också kan tänka dig - i fall du inte kommer in på alternativ ett och två.... och så vidare. Du får söka många olika alternativ - och i fall du inte kommer in på ngt. av dina alternativ - kan du välja bland de utbildningar där det kommer att stå tomma platser.
    De ungdomar som står utan plats när läsåret börjar, omfattas av kommunens uppföljningsansvar - de kommer att få ngt. erbjudande om utbildningsplats eller praktik. Kommunens uppföljningsansvar gäller tills man fyller 20 år.

    I fall du är intresserad att veta vad antagningspoängen låg för innan - i år och förra året /vilket säger inte så mycket om vad de kommer att ligga nästa år - men kan ge en "fingervisning"/ råder jag dig att kontakta Antagningskansliet i ditt län. Adresser till alla antagningskanslier finns på http://www.antagningskanslier.se.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte