Hanna

    Hej, jag har kollat runt lite på antagningspoängen för läkarlinjen hos vissa universitet i Sverige. HT2020 var antagningspoängen 22.03 på GU, och då undrar jag om detta betyder att alla som sökte in och hade över 22.03 i snitt kom in på läkarlinjen? Är 22.03 medelvärdet för alla som sökte det året eller vad är det som antagningspoängen egentligen säger?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    antagningsgräns: meritvärde på 22.03 säger att de som hade högre meritvärde kom in och även "någon" med meritvärde 22.03.
    Sedan kan det finna någon eller några som också hade meritvärde på 22.03 men ej kom in. När man med samma meritvärde konkurrerar om sista platsen så får någon med det meritvärde utbildningsplatsen och någon eller några blir utan. I det fallet tittar man på resultat från högskoleprovet. Men i sista hand kan även utlottning äga rum.
    Vänligen
    ANNA