Gordana

    Hej, Vad betyder Svenska Som andraspråk a/1 och engelska a/5, och hur den värderas från till ? Tack

    • Gordana : Vilken nivå är högre t.ex. börjar från 1 ,2, 3, 4, 5 osv. menar jag.
    • Anna : I Sverige läser man först Engelska "grund" (grundskoleengelska) och när man har godkänt betyg i Eng grund, söker man Eng 5, som är första gymnasiekurs.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    SAS A och Engelska A är gamla kurser som inte länge går att få betygen i.
    Motsvarande nya kurser heter SAS 1 och Engelska 5.
    De som har betygen i de gamla kurserna, har samma behörighet som de som får betygen i de nya kurserna. Ska man läsa nu, då söker man till Sas 1 och till Eng 5.
    Du frågar också: "hur den värderas från till ?" - men jag förstår inte den frågan. Du får gärna förklara.

    • Gordana : Om jag aldrig har lärt engelska och jag behöver börja från nivå 1 för att komma till nivå 5. Tack
    • Anna : Om du aldrig läst engelska, söker du till "nybörjarkurs i engelska" som kan på komvux heta Engelska "bas" eller "mellanstadie-engelska" eller Del 1 inom Engelska Grund. Det kan förekomma lite olika namn på nybörjarkurser i engelska för vuxna. Du får fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd vad de kallar Nybörjarkurs i engelska för. Du behöver alltså först uppnå kunskapsnivån = så mycket engelska som elever som slutar grundskolan och har godkänt betyg i engelska, kan. Det är rätt hög nivå. När du får godkänt betyg i ENG GRUND, söker du till Engelska 5, som är första kurs på gymnasial nivå.