Hannah

    Hejsan, Jag funderar på att söka till universitetet i England och några av kraven för att komma in på programmet jag vill läsa lyder: 1. Official Certificate of Avgångsbetyg / Slutbetyg från Gymnasieskola (Upper secondary school leaving certificate) 2. An official English translation with grade VG 4 or above 3. Academic IELTS with 7.0 overall and minimum 7.0 in each element Vad betyder det egentligen? Vad behöver jag ordna? :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah!
    jag råder dig ansöka om Intyg för utlandsstudier hos UHR. Se gärna information om det på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier

    För övrigt så kan du översätta till engelska alla de betyg/intyg som du fått efter det att du slutade på grundskolan. Många skolor översätter betygen/intygen till sina elever om man ber om det. Vad gäller engelska språket, så är det bra att du läser även Engelska 7 (t.ex på komvux), om du inte redan har godkänt betyg i den kursen.
    Allmänt gäller: vad olika skolor utomlands kräver eller önskar är det bäst att ta med just den aktuella skolan. Fråga också på utbildningsförvaltningen i din kommun om de har någon Internationell SYV eller om de kan hänvisa dig till SYV på en IB-gymnasieskola som brukar ha den kunskapen som du efterfrågar (men tanken är att SYV-en tar hand om eleverna som läser på skolan där SYV-en är anställd, och tyvärr inte om någon som inte är elev på skolan). Listan på IB-gymnasieskolorna kan du se på gymnasieguiden.se/gymnasium?program=IB

    Se också info på https://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands
    där det bl.a framgår följande:

    IELTS, the International English Language Testing System - är ett internationellt erkänt språktest i engelska. Det finns 2 varianter av testet: General & Academic. Sökande till universitet eller college eller som söker kvalificerat arbete i ett engelsktalande länd är vanligtvis hänvisade till att välja genomföra den akademiska varianten. Om man däremot ska påbörja studier på gymnasienivå eller emigrera till ett engelsktalande land, utan att ha planer på att söka ett kvalificerat arbete eller studier på eftergymnasial nivå, kan man välja göra General variant av testet. Provet består av 4 delar: Speaking, Listening, Reading & Writing (testdelar Speaking & Listening är identiska för båda varianter av testet). Anmälan till IELTS kan man göra på Folkuniversitetets hemsida.