lisa
    Jag vet att man har kurser i gymnasiet och på varje kurs så betygssätts man. Och så dyker dessa betyg upp, samlade, på ett papper när man väl har avslutat sina studier på gymnasiet.
    Jag undrar vad dessa kurser betyder? heter en kurs tex engelska 6? Hur länge varar en kurs? Vad består en kurs av (är det liksom delar)? Hur många kurser har man samtidigt?
    Jag skulle också vilja veta hur stor betydelse slutbetygen man har i trean; hur viktiga är de egentligen när det gäller att söka in till en högskola?
    MVH
    Lisa :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag ska försöka svara på dina frågor i turordning;

    1. Jag undrar vad dessa kurser betyder? heter en kurs tex engelska 6?

    Svar; Många kurser på gymnasiet har en benämning utifrån sin svårighetsgrad. Matte 1 är nybörjarkursen på gymnasiet, Matte 2 fortsättning och så vidare. Varför det då heter Engelska 5 och 6 är för att man läser Engelska 1-4 på grundskolan.

    2. Hur länge varar en kurs?

    Svar: En kurs som är 100 poäng räknas ungefär som 100 timmar och det vanligaste är att en 100poängskurs går under två terminer, ibland under längre tid - det bestämmer dock skolan. Vissa kurser läser man dock snabbare - elever som går Natur eller Teknik läser t.ex 100 poängskurser i matte på mycket kortare tid

    3. Vad består en kurs av (är det liksom delar)?

    Svar; Varje kurs har en ämnesplan med kursmål. Sedan kan läraren dela upp kursen i olika mål man ska nå på vägen-

    4. Hur många kurser har man samtidigt?

    Svar; Vanligast är att man läser ca 700-800 poäng per läsår.

    5. Jag skulle också vilja veta hur stor betydelse slutbetygen man har i trean; hur viktiga är de egentligen när det gäller att söka in till en högskola?

    Svar; Din gymnasieexamen (slutbetyg) är viktigt på det sätt att du bland annat kan använda din examen till att söka till högskolan. Om många söker till högskolan så kommer den elev med högst betygsnitt in. Det kan även vara viktigt att visa sin examen för en arbetsgivare - det är som ett kvitto på att du klarat av skolan på ett bra sätt.

    /Lena, Syv