Jonathan
    Hej,

    Häromdagen fick jag hem ett brev där jag skulle svara på vilka 2 extra kurser jag skulle läsa för att få nog med poäng för en examen, som tex. Franska 3, kemi 1 etc. Det jag undrar över är vad siffrorna betyder. Om det står tex franska 3, betyder det att jag måste ha läst franska i 3 år redan för att läsa den kursen? Eller som tex italienska 1, betyder det att det är en kurs för dom som aldrig läst italienska förut?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, de olika siffrorna bredvid kurserna är svårighetsgraden på kursen. En etta betyder alltid att det är nybörjarkurs på gymnasienivå - t.ex. Italienska 1 eller Matte 1. Om det står Franska steg 3 då betyder det att det är fortsättningskurser för de elever som redan läst Franska på grundskolan där de då läst Franska 1 och 2. Är du med? /Lena, Syv