Nur
    På komvuxutbildningar.se står det att man kan konkurrens höja sitt snitt genom att tilläggskomplettera. Det skulle innebära att man läser helt nya kurser för att försöka höja betygssnittet. “Om betyget du får i en ny kurs höjer ditt jämförelsetal räknas det in, annars inte.” Betyder inte det då att jag får läsa nya ämnen som kan räknas istället för de som redan ingår i mitt examensbevis för att höja mitt snitt?
    • Syv : https://www.uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/Betygsurval/Betygskomplettering/
    • Julia : Tack Pernilla för dina kommentarer. Frågeställaren (Nur) uppger att hon har examensbevis och då stämmer det att det inte går att tilläggskomplettera. Och uppgift som finns är att hen är 25 år gammal, dock vi vet av tidigare erfarenhet att det ej behöver stämma (varken sig åler eller namnet på utbildningsdokumentet; det har tidigare hänt att personer uppger fel ålder och även fel namn på sina utbildningsdokument). Om hen har examensbevis, och inte ett slutbetyg, då är det absolut så att hen inte kan tilläggskomplettera.
    • Milla : Ser nu att svar på Nur´s fråga gavs i oktober 2015. Då kunde man fortfarande få (genom prövningar) betyg i de "gamla gymnasiekurser". Det var möjligt t o m sista juni 2016. Nu, 5,5 år efter frågan ställdes och svaret gavs (när reglerna ändras "hela tiden") är det extremt svårt att komplettera och revidera svaren... :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    <p>Hej Nur! till&auml;ggskompletteringar h&ouml;jde &quot;snittet&quot; <strong>v&auml;ldigt lite</strong>. Man beh&ouml;vde i s&aring; fall l&auml;sa i flera &aring;r f&ouml;r att f&aring; en ganska liten h&ouml;jning. Men sedan flera &aring;r tillbaka kan man inte l&auml;ngre till&auml;ggskomplettera. Och endast kurser som kr&auml;vs f&ouml;r s&auml;rskild beh&ouml;righet eller som ger meritpo&auml;ng r&auml;knas in, ut&ouml;ver de kurserna som ing&aring;r i ditt examensbevis.<br />Dock finns det fortfarande m&aring;nga s&ouml;kande i vars meritv&auml;rde r&auml;knas kurser som till&auml;ggskompletterar. Betyg i alla de kurserna sattes senast sista juni 2016. Fr&aring;n 1 juli 2016 kan man inte l&auml;ngre f&aring; betyg i de &quot;gamla gymnasiekurser&quot; med betygsskala IG-MVG. Och betygen i de nya kurser (med betygsskala E till A) kan inte r&auml;knas in som till&auml;ggskomplettering.<br /><br />Mvh Milla SYV</p>
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Åh jag förstår precis hur det fungerar nu, tack föratt ni tog er tiden att förklara! Jag fåt satsa på lokala antagningsprov och höja ett par av de betyg jag redan har alternativt skriva hp en till gång. Tack!
    • Anna : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna tipsa kompisar om oss för vi vill kunna hjälpa fler! Lycka till med dina studier!
    • Syv :

      Tilläggskomplettering innebär att en sökande skaffar ett betyg i en kurs som inte finns i slutbetyget, inte är behörighetsgivande, men som höjer jämförelsetalet om det räknas med. Tilläggskomplettering är bara tillåten för sökande med betyg utfärdade före 1 januari 2010.

      Betyg i Gy11/Vux12 - kurser kan inte tillgodoräknas som tilläggskomplettering.

      https://www.uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/Betygsurval/Betygskomplettering/