Cornelia

    Hej! Jag går sista året på frisörlinjen och jag trivs inte alls. Jag klarar inte av pressen som kommer i samband med att ta emot kunder och ha APL. Jag vet att jag inte kan ta examen om jag tar bort APL men att jag fortfarande får studiebevis. Jag undrar hur svåra konsekvenserna blir om jag gör det. Hur svårt blir det att söka jobb? Hur svårt blir det om jag vill plugga vidare? Får jag fortfarande springa ut och ta studenten? Jag vill inte arbeta som frisör och heller inte som försäljare inom frisörprodukter. Jag har godkänt i alla ämnen och läser högskoleförberedande. Jag vill inte hoppa av gymnasiet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, om du inte deltar i APL så är det skolk och du blir av med studiehjälpen från CSN. Du kommer inte heller uppfylla kraven för examensbevis och får ett studiebevis som du på komvux får komplettera upp till examensbevis. Det bästa för dig vore om du kunde få intyg från en psykolog om att du inte klarar av ”kundrelationer” och att hen rekommenderar att du inte deltar i APL, då borde du få rektorns beslut om ett reducerat program och blir i alla fall inte av med studiehjälpen från CSN. Och då kan din skola kanske ge dig möjlighet att läsa andra kurser t.ex högre mattekurser som matte 2a om du ej redan läst den, annars matte 3b, vilket ej leder till att du får ut examensbevis men du får i så fall kortare tid att komplettera på komvux sen, om du vill få ut examensbevis efter gymnasiet.

    Vad gäller jobbsökandet efter gymnasiet så vill du ju inte jobba i det yrke som din utbildning förbereder till, så det blir svårt att få jobb, tror jag. På vilka meriter kommer du söka jobb? Inom vilka yrken kan du utföra arbetsuppgifterna?