Ida
    Som frågan ovan lyder, vad blir man egentligen efter barn och fritidsprogrammet? Funderar på inriktningen Fritid och hälsa. Fast som jag läst mig till känns det inte som om man "blir" något, trotts att det är ett yrkesprogram.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    Förr i tiden, t.ex för fem år sedan, kunde man få fast jobb (tillsvidareanställning) som Barnskötare>> med "bara" gymnasial utbildning men idag är det allt fler kommuner som kräver att man är utbildad Förskollärare>> för att få fast jobb på förskola. Förskollerarprogrammet är en högskoleutbildning.

    Du kan läsa om BF>>>, inriktning Fritid&hälsa här>> och det stämmer, precis som du skriver, att det "känns inte som om man "blir"något, trots att det är ett yrkesprogram". Du får "gymnasiekompetens" och kan söka jobb som Säljare>> i butik eller som telefonförsäljare, som Administratör>>

    Exempel på jobb som man kan få direkt efter BF-programmet är Badpersonal, Personal på träningsanläggning, t.ex som Receptionist>> (men det är inte så att just utbildning på Barn- och fritidsprogrammet krävs för att få jobba som receptionist, utan man kan få det jobbet även efter andra gymnasieprogram).

    Det är inte uteslutet att man kan få jobb som Personlig tränare>> men då i kombination med att man har mycket erfarenhet av träning och kanske går några kurser via "friskis & svettis", som man betalar själv. Men det är samma sak här: som PT>> kan man få jobba även efter andra gymnasiala utbildningar och helst ska man ha någon eftergymnasial utbildning också.

    Vill man bli Fritidsledare>> bör man läsa på en folkhögskoleutbildning på eftergymnasial nivå i 2,5 år.

    Många elever som får examen från Barn- och fritidsprogrammet läser vidare till Brandman>> eller till Polis>>

    På yrkeshögskola kan man läsa till Naturguide>> eller till Tandsköterska>> och som Guide>> kan man få jobb såväl efter Hotell- och turism programmet, som efter Barn- och fritidsprogrammet eller efter ett annat gymnasieprogram.

    Många ggr är det ett krav att man har "gymnasiekompetens" när man söker jobb eller vidareutbildning. På Barn- och fritidsprogrammet blir du behörig att söka till yrkeshögskoleutbildning till Tandsköterska (där det krävs Gymnasieexamen från ett valfritt program, dvs BF programmet går också bra + godkända betyg i svenska 1 och 2 samt i engelska 5 - och alla de tre kurser läses som obligatoriska på BF-programmet, till skillnad från andra yrkesprogram där man ofta inte läser svenska 2 som en obligatorisk kurs /med undantag av Vård- och omsorgsprogrammet, där man läser svenska 2/. Personligen tycker jag att VO passar bättre om man vill vidareutbilda sig till Tandsköterska, men formellt sett, så blir du behörig på Barn- och fritidsprogrammet.

    Programplan för BF kan du titta på här>>>

    Du har rätt i att man lär sig inte något yrke direkt - och på så sätt kan man tycka att det är konstigt att det är ett yrkesprogram. Jag håller med dig! eller Jo, du kan bli "barnskötare" men det är ganska så svårt att få jobb på förskola om man ej har förskollärarexamen från högskola. Du kan kanske lättare få jobb på gym eller på en fritidsanläggning, aventyrspark eller liknande (jämfört med någon som gick på ett annat gymnasieprogram och definitivt så har du större chans att få jobb jämfört med den som ej har gymnasiekompetens över huvudet taget).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i att fatta bra beslut i fråga om ditt gymnasieval!

    ANNA