m
    Hej, min syster har meritvärde på 13,78 och tänker läsa Engelska 7, hon har inga andra ämnen som hon har läst som har extra poäng, (d.v.s moderna språk 3-4, matematik 2+ etc ). Blir det så att hon får 14,78? och om hon får högre betyg som t.ex C eller A hur mycket blir meritvärdet då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om jämförelsetalet är 13,78 då ligger betygen på nivån "mellan D och C" (om man har alla D betyg blir jämförelsetalet 12.5 och om man har alla C - 15.0).
    Betyget i eng 7 kommer räknas in och sedan lägger man till + 1.0
    När betyget i eng 7 räknas in blir det höjning av jämförelsetalet om betyget blir C, B eller A. Men om betyget blir E eller D - blir det en sänkning - för att de nuvarande betygen ligger på mellan D och C.
    Exempel:
    Vid E i eng 7 kommer jämförelsetal att sjunka till ca 13,63 men sedan lägger man på meritpoängen + 1.0 så blir meritvärde 14.63
    och vid A i eng 7 kommer jmf-tal att höjas till ca 14,01 och sedan läggs + 1.0 (meritpoängen), så får vi fram meritvärde på 15.01.