Mimmi
    Hej!
    Jag är lite orolig just nu och behöver hjälp. Jag gick in och kikade och antagning.se har räknat ut mitt meritvärde till 21,2p. Jag trodde jag låg på högre än så? Låter helt orimligt det de fått fram. Följande är mina betyg. Kan någon snälla hjälpa mig bekräfta vad jag har?

    Franska 3 - E
    Fysik 1 - B
    Fysik 2 - B
    Engelska 5 - A
    Engelska 6 - A
    Engelska 7 - A
    Svenska 1 - A
    Svenska 2 - A
    Svenska 3 - A
    Matematik 1 - A
    Matematik 2 - A
    Matematik 3 - A
    Matematik 4 - A
    Matematik 5 - A
    Kemi 1 - A
    Kemi 2 - A
    Biologi 1 - A
    Biologi 2 - A
    Samhällskunskap 1b - A
    Samhällskunskap 2 - A
    Historia 1b - A
    Religion 1 - A
    Idrott och hälsa 1 - A
    Entreprenörskap - A

    Totalt 2400p och gymnasiearbete är godkänt men den räknar man inte med va?

    Meritpoäng: 2,5p

    Jättetacksam om någon kan berätta hur de fick fram detta till 21,2p?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    21.2 som du fick från antagning.se är ditt meritvärde. I så fall har antagning.se beräknat ditt jämförelsetal till 18.7
    ***
    Om man har alla A betyg i alla kurser som räknas in i jämförelsetal, blir det 20.0 (det är högsta möjliga jämförelsetal som man, över huvudet taget, kan få).
    Eftersom du har E i en 100p.kurs och B i två fysikkurserser som sammanlagt går på 250p. då sänks ditt jämförelsetal med- 0.4 och sedan med - 0.25 för B-betygen i fysikkurserna. På så sätt borde ditt jämförelsetal vara ca 19.35 plus 2.5 meritpoäng. På så sätt ser det ut som att ditt meritvärde borde vara cirka 21.85.
    Ring till Antagning.se - tel.nr 0771-550720 tel.tid på vardagar kl.9-16.
    Hör sedan gärna av dig till oss berätta vad du fick för svar från Antagning.se!
    Lycka till!
    ANNA

    • : Hej! Tack för svar! Du menar 21.85p va och inte 20.85p? Jag fick fram det till 21.82p när jag räknade ut det sedan bad man min brorsa göra det också och han fick samma som mig. Kan det möjligtvis vara så att de inte räknade med de kompletterade betygen som kom upp på antagning.se de senaste två månaderna? Om inte det så förstår jag inte alls hur de har fått fram 21,2p.. Ringer och frågar! Tack för hjälpen :)
    • Julia : Om du Har Kompletterat, då kommer du har Olika meritvärden i BI och i BII. Du kommer då med det lägre meritvärde prövas i BI och med högre - i BII.
    • Anna : du har inte i din fråga skrivit ngt om en komplettering. Om sökande är behörig även utan kompletteringar, räknas meritvärde på betygen utan kompletteringar och med det prövas hen i BI. Sista kompletteringsdag är i år 18 juni 2020, då kommer meritvärde med kompletteringar räknas ut efter det - för att ingen vet ju om du t.ex kommer skicka in ännu fler kompletterande betyg.
    • :

      Hej! Nej de har räknat med komplettering. Det jag angav för var BII inte BI. Innan komplettering hade jag ~16,5 vilket stämmer i BI- gruppen. Det är BII som ligger på 21,2p nu.

    • :

      Eller så kanske de räknade ut hur mycket jag hade från vårterminen och inte tog med denna terminens kompletteringar? Då stämmer det du säger! För det är 0,6p som fattas och det är just det jag har höjt denna termin! Nu förstår jag! :)

    • Anna : ring till antagning.se och fråga, så slipper både du och vi gissa. Lycka till!
    • :

      Visade sig vara rätt. Jag har 21,82p men två av betygen som laddades upp var inte medräknade. Vuxenutbildningen hade skickat utskrivna betygskataloger för två betyg som jag skannade men antagning.se begär orginal kopian vilket jag inte har ännu. Men nu vet jag det iaf så jag ska försöka lösa det på något sätt! Tack för hjälpen! :)

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer