Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    100 gymnasiala poäng läser man på heltid på fem veckor.
    300p. läser man på heltid på 15 veckor.
    Läser man 300 poäng på 30 veckor läser man i så fall på 50% av studietakt, alltså på halvtid.
    Hur långt är "läsåret"? kan vara 40 veckor eller 45 veckor eller ännu lite längre. Höstterminen brukar vara i 20 veckor, men kan också vara i 19 eller i 21 veckor. Vårterminen brukar vara som kortast 20 veckor men kan också vara i upp till 26-27 veckor om man börjar första veckan i januari och läser hela våren och sedan framtill midsommar och kanske t o m en bit in i juli. CSN räknas i "poäng per vecka", inte poäng "per läsår".