Emma
    Jag har i stort sätt panik då jag inte har någon aning om vad jag vill välja nu när det börjar närma sig mässor och val osv.

    Jag älskar att arbeta med hästar/djur och gör det redan nu sen några år tillbaka. I alla år har det varit självklart att jag vill jobba med det och det är det än idag, men det är ju så otroligt dåligt betalt att det nästan inte är värt det.

    Utöver djur är jag en sån person som älskar att hjälpa folk och älskar barn. Mamma har alltid jobbat med barn och jag har hängt med överallt och älskat det lika mycket som hon gör. Så det är något åt det hållet jag vill just nu. Men jag vet inte exakt vad för yrke. Socionom av något slag i alla fall. Men samtidigt vill jag inte skita i mitt största intresse som är hästar. På fritiden vill jag undervisa i ridning, det är jag helt säker på. Men om jag efter gymnasiet ska utbilda mig till ridlärare (20 v) så måste jag vara diplomerad hästskötare. Det blir jag ju lättast på ett NB-program. Jag vill verkligen inte behöva plugga på komvux efter gymn så jag vet verkligen inte vad jag ska välja för att allt ska bli bra.

    Om jag ändå kunde uppfinna mitt egna gymnasieprogram...
    Vad bör jag välja?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    Du kan välja 200 poäng inom Individuellt val ganska fritt - av alla de kurser som finns på skolan.
    Inom Programfördjupningar kan man välja från listan som skolan har, men som också begränsas av det som får läsas som programfördjupande kurser på varje gymnasieprogram.

    Återkom gärna så skall vi försöka hjälpa dig mer!
    bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare