Kimia
    Hej,vad bör man ha för betyg i Sv1,Ma1b-2b och engelska 6?,för att komma in på ett naturvetenskapligt basår och därefter in på läkarlinjen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    varje elev måste alltid sträva efter så höga betyg som möjligt.
    Till Läkarprogrammet är det väldigt höga antagningspoäng /oftast måste man ha alla A-betyg samt max antal Meritpoäng också/ och även då lottas platserna ut ibland för att antal sökande med allra högsta betyg i alla ämnen är fler än platser.
    Svar på din fråga blir därmed: så höga betyg som möjligt, troligtvis krävs det A-betyg i de ämnena som du nämner samt i alla andra gymnasialakurser.

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare