Kimia
    För att komma in på läkar/tandläkarprogrammet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    läkare och tandläkare är väldigt populära utbildningar och antagningspoängen har under de senaste åren har konstant legat på mycket hög nivå - nästan alla A-betyg i alla ämnen /kanske ett B-betyg eller max 2 st. B-betyg och resten A/ samt max antal Meritpoäng. Och betygen på gymnasiet räknas in från å k 1, d v s alla de betyg som du får nu, när du går å k 1 spelar lika stor roll som de betyg som du får i å k 3.
    Till skillnad från grundskolan är det inte vårterminens betyg i sista årskursen som spelar roll utan alla betyg i alla kurser spelar roll.
    För att ha en chans att komma in på Läkar- eller Tandläkarutbildning i Sverige måste man sikta på alla A-betyg i alla ämnen samt uppnå max antal Meritpoäng.

    Mvh
    Mikael SYV