Kimia
    Att söka läkar/tandläkarprogrammet efter VO?,och även tandhygienistprogrammet.
    Och räcker det med de meritpoäng/merivärde som man får från komvux efter VO?.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    Du blir inte behörig att söka läkar/tandläkarprogrammet efter VO. Vilket meritvärde du får på dina betyg beror på vilka betyg du får.
    Behörighet till Tandhygienistutbildningen är
    Grundläggande behörighet + Matematik 2a, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.
    Det är möjligt att bli behörig på VO och antagningspoängen brukar ligga på nivån: Alla B-betyg i alla ämnen /eller hälften A, hälften C/. Det är betydligt lägre än de betyg som krävs till att kunna komma in på Läkar- eller Tandläkarutbildningen.

    Mvh
    Mikael SYV