Mattias

    Hej! Jag är intresserad av bygg och anläggning. Det jag är speciellt ute efter en chefsroll inom bygg som är med och planerar och delar ut uppgifter men även gör fysiskt arbete. Jag är en bra ledare och gillar problemlösning. Det jag har sett tidigare är byggarbetsledare och byggchef men kunde inte riktigt avgöra vad som passar mig bäst då de är mycket lika. Den stora frågan: har du något tips på vad jag skulle kunna satsa på om du baserar ditt tips på mina förmågor och intressen? Andra frågor: -vad behöver jag gå för gymnasielinjer för att ta mig till arbetet? -vad behöver jag speciellt satsa på för ämnen? -hur arbetar man i yrket som du rekommenderade(är både fysiskt och teoretiskt arbete med)? Extra: Jag vill helst inte ha något arbete där man har en större roll i marknads/ekonomidelen.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mattias;

    som du beskriver dina förmågor, önskemål och planer för framtiden - låter det som att du vill Platschef eller Arbetsledare inom bygg. Se gärna yrkspresentationen byggarbetsledare>>.

    På gymnasiet rekommenderas det BA, bygg- och anläggningsprogrammet, inriktning Husbyggnad eller Mark och Anläggning, med efterföljande Yrkeshögskoleutbildning.
    Råd: på gymnasiet läsa en extra mattekurs - Matematik 2a som inte ingår som en obligatorisk kurs i yrkesprogrammen.

    • Anna : Yrkeshögskoleutbildningar inom bygg kan kräva godkänt betyg i matte 2 för Särskild behörighet. Har du den kursen med dig från gymnasiet, slipper du komplettera efter gymnasiet. Det är omöjligt att på förhand veta Exakt vilken särskild behörighet de olika yh utbildningar kommer att kräva. Men vår erfarenhet säger att det är rätt ofta som matte 2 godkänt betyg krävs; därför råder vi dig att försöka läsa den kursen under gymnasiet, om du kan.
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar på din fråga. Var god läs mitt svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mattias, om du tittar på de aktuella yrkeshögskoleutbildningar - hela utbudet finns på www.yhguiden.se - inom Bygg- och anläggning, kommer du att se att så här brukar behörighetskraven vara förmulerade, se exempel nedan:

    För allmän behörighet till yrkeshögskola krävs det Examensbevis från gymnasiet, från ett valfritt program. Men är man intresserad av bygg, finns det ingen anledning att läsa en annan utbildning än inom just bygg.
    Tänk också på att Körkort kan vara mer eller mindre ett krav för att kunna jobba inom bygg-branschen, både som byggnadsarbetare och som ledare/platschef. Detta bl a för att vissa byggen ligger på svårttillängliga platser och man kan behöva komma till dem snabbt och eller mycket tidigt på morgonen, innan kollektivtrafiken är igång.
    Det är i alla fall vår erfarenhet att majoritet av de som arbetar inom bygg behöver körkort för personbil. Ännu bättre om man även kan köra lastbil och anläggningsmaskiner och truck.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA