Wilma
    Hej!

    Jag är väldigt intresserad av att i framtiden arbeta inom bokförlagsbranchen, som t.ex. förlagsredaktör eller bokförläggare. Därför undrar jag exakt vilka kurser jag bör läsa på universitetet (högst troligen Lunds universitet) för att maximera mina kunskaper och chanser till jobb senare.
    Jag har hört att det rekommenderas att ta kurser inom litteraturvetenskap och även förlagskunskap, men jag skulle uppskatta ett mer detaljerat svar för att kunna se framför mig hur de kommande åren eventuellt skulle kunna se ut för mig vad gäller studerande och jobb.

    Tacksam för all intressant och nödvändig info!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma!
    Läs gärna info på framtid.se/yrke/bokforlagsyrken och framtid.se/yrke/forlagsredaktör. Utbildning som rekommenderas: Förlagsredaktörer med inriktning facklitteratur bör ha specialkunskaper inom särskilda ämnesområden. Akademisk examen med litteraturvetenskap och/eller svenska som huvudämne är ofta en bra grund för arbete med skönlitteratur. Påbyggnadskurser i förlagskunskap på två terminer brukar erbjudas vid Lunds universitet.