Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Zaki,

    det brukar vara så att Inackorderingstillägg /till Studiehjälpen/ eller bidrag från din kommun täcker EN DEL AV KOSTANDER, inte hela kostnaden; sedan är det också svårt att hitta bostad.
    Studieplats kommer tyvärr inte ihop med bostads-lösningen.

    Vart du ansöker om Inackorderingstillägg - hos CSN eller hos din kommun, beror på om det är en kommunal eller en fristående gymnasieskola du kommer in på.
    Jag är rädd att minst 2-3 tusen kr. i månaden kommer du att ligga "back", kanske mer och den skillnaden täcks av dina vårdnadshavare, om de vill betala och har råd. Om de inte vill betala eller inte har råd - då kommer de inte ge samtycke till att du flyttar; och du kan inte flytta utan dina vårdnadshavares samtycke, när du är undet 18 år. Det är alltså en svår situation, och det går tyvärr inte att säga att allt kommer att lösa sig bara du får en studieplats.
    Sedan vet vi av erfarenhet att det är inte sällan så att elever som flyttar hemifrån för att gå på gymnasiet, brukar efter ett par månader börja längta hem och vill flytta tillbaka till sin hemstad och hem till föräldrarna. Det har vi sett många ggr. Jag säger inte att så blir också med dig, nej. Men jag säger att det är inte omöjligt att det kan bli så...
    Att flytta till en annan stad när man är 16 år medför rätt många problem och svårigheter.
    Förutom att komma in, få studieplats, måste du också få stöd /både ekonomiskt och moraliskt/ från dina vårdnadshavare men det är frivilligt för dem att ge det stödet; de kan i princip bara säga att "Nej, vi vill att du bor hemma, vi vill inte att du flyttar" -  och då är det som gäller.
    När du fyller 18 år kan du själv bestämma vad du gör, var du bor men inte innan dess.

    Läs gärna avsnitt STUDIEEKONOMI på gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper