H-don

    Hej Jag har några frågor 1. Om man går på komvux och får låga betyg på vissa ämnena, får man läsa om det för att höja det? 2. I förra månaden skrev jag här vilka utbildning som krävs om man vill utbilda sig till säljare, men svaret har från er var att det ofta kan vara bestämd av arbetsgivare, så min fråga, jag vet att man utbilda sig först och sen söka arbete, men jag vet inte hur arbetsgivare kommer först och sen man frågar vilken utbildning som han vill, så hur ska jag ha arbetsgivare om jag inte utbildad mig redan? Ska jag gå till ett företag och fråga om de vill personal i framtiden sen läsa vad dem vill? eller vad ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Highdon,
    försök lära dig så mycket svenska som möjligt och så mycket engelska som möjligt.
    Det är också bra om du har eller kan ta körkort (för personbil - alltså, klass B); att man är trevlig, tillmötesgående, ordningssam, punktlig, fysiskt och psykiskt stark är också de egenskaperna som arbetsgivare önskar att man har när man söker jobb som säljare i butik; söker man jobb som telefonförsäljare, brukar arbetsgivare önska att man har "bra telefonröst".
    ***
    Vi på Fråga SYV bestämmer inte reglerna på den svenska arbetsmarknaden.
    De flesta yrken i Sverige är icke-reglerade, alltså kan finnas förslag eller rekommendationer på vilka utbildningar kan leda till jobb, men inga garantier. Yrken inom försäljning är nästan alla icke-reglerade. Det finns några få undantag, t.ex apotekare och receptarie är legitimationsyrken (en del av deras arbetsuppgifter kan vara försäljning på apotek).

    Det finns väldigt många olika typer av sälj-arbete; du får gärna kika på många olika "sälj-yrken". Några exempel:
    Internationell säljare
    Säljare hos grossist
    Säljare i företag
    Säljare i optikerbranschen
    Zoohandlare

    Vad du kan tänka på...
    Om en person har ett annat modersmål än svenska, så kanske hen kan försöka få jobbet där hen har stor nytta av sina språkkunskaper, t.ex om man kan på ngt. sätt jobba med försäljning till-från det landet vars språk hen talar flytande (här har den personen en stor fördel med att kunna använda sina unika språkkunskaper).

     Jag förstår att du vill få ett jobb. Fråga SYV är dock inte en sida som i första hand förmedlar jobb eller kan ge några löften att våra svar leder till att du eller ngn annan får ett jobb. Så länge det inte finns ngt jobbgaranti, kan inte vi heller ge ngt garanti på att kunna få ett jobb, tyvärr. Jag beklagar att behöva ge ett sådant svar, men vi kan ju inte ge en lista på kurser som du läser och som kommer ge dig ett jobb; det är för oss en omöjlighet.