Mikaela
    Jag vill arbeta fysiskt, är intresserad av djur & natur branschen men de känns inte jätte säkert i och med att många lantbruk läggs ner och våra landskap försvinner.
    Vill därför få förslag på utbildningar som innebär fysiskt arbete, vill inte heller arbeta inne i storstäder. Öppen för förslag, vill gärna inte flytta långt bort och studera. Men kan tänkas plugga på distans. Har varit inne på lantmästare utbildningen, men den fungerar inte plugga på distans.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Mikaela!

    Du skriver inte var du bor och det är därför svårt att hitta utbildningar inom pendlingsavstånd för dig... för jag vet ju inte i vilken del av landet du finns. :)

    Jag vill tipsa dig om att fråga på Komvux i den kommunen där du bor - vad de har att erbjuda läsa inom Komvux. Men ser nu att du är 18 år, då är du för ung.. om inte du läser åk3 på gymnasiet nu och tar studenten till sommaren, då kan du läsa på Komvux direkt efter gymnasiet, men annars så är det från 1 juli det året som du fyller 20 år som komvux kan ta in dig.

    Ett annat tips är om Yrkeshögskola. Exempel på yh-utbildningar som kan vara av intresse för dig:

    Arbetsläsare/trädgård

    Kvalificerad trädgårdsanläggare

    Trädgårdsmästare

    Kvalificerad trädgårdsmästare/park

    Skogsbrukstekniker

    Kvalificerad trädgårdsmästare/kulturlandskap

    Arbetsledare/Grönyteförvaltning

    Yrkeshögskoleutbildningar beviljas kontinuerligt och det är därför bra att kika in lite då och då på www.yhguiden.se - ett större "utsläpp" av yh förväntas i slutet av januari och jag råder dig se under första och andra veckor i februari, vilka nya YH som dyker upp.

    Du kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Varje YH tar in själva och man kan därför komma in på flera samtidigt. Blir det så, kan du välja senare vilken du ska gå.

    En annan väg att gå är att försöka bli "vuxen lärling": då hittar man en arbetsgivare som vill ta in dig och lära på plats - "lära genom att göra"-principen. Vad du har för försörjning under lärlingstiden varierar, beroende på om arbetsgivare kan ge dig någon lärlingslön eller ej. Om arbetsgivaren inte kan betala lärlingslön, kan arbetsförmedlingen hjälpa dig genom att bevilja t.ex. aktivitetsersättning eller någon annan ekonomisk stöd under din lärlingstid.

    Läs också på Arbetsförmedlingens hemsida om yrkesintroduktionsanställning - för dig som är under 24 år och vill lära dig ett yrke samtdigt som du arbetar och får lön.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till! Hör gärna av dig och berätta hur det går.

    Milla syv

    P.S: alla "blåa ord" i mitt svar är klickbara länkar. :)

    Studie- och yrkesvägledare