Hej Matilda, Beteendevetare är ett samlingsbegrepp som inkluderar ett antal olika yrken. Beteendevetare kan ha olika huvudämnen i sin beteendevetenskaplig utbildning. Beroende på om du är eller blir Beteendevetare med inriktning Kriminologi
    eller Beteendevetare med inriktning Sociologialt. Beteendevetare med inriktning Pedagogik, så kan det finnas olika magister- och masterprogram att söka till (alltså utbildningar på avancerad nivå).

    Att bli Psykoterapeut med grundutbildning från beteendevet.programmet tror jag inte kan bli aktuellt. Psykoterapeut är ett legitimationsyrke, där Socialstyrelsen utfärdar legitimation. För att utbilda dig till psykoterapeut går du Psykoterapeutprogrammet, en högskoleutbildning som är en påbyggnadsutbildning. De flesta legitimerade psykoterapeuter i Sverige är i grunden psykologer. En annan yrkesgrupp som ofta vidareutbilda sig till psykoterapeuter är socionomer.