Elev
    Hej!
    Jag vill jätte gärna arbeta med något som har koppling till idrott. Vet ni vad det finns för olika arbetsplatser i området Örebro där man kan arbeta med idrott. (Förutom idrottslärare, sisu, Örebro läns riksidrottsförbund, Örebro läns idrottsförbund.)

    1 Svar

    Daniel SYV

    <hej Linda!

    yrken inom Idrott, förutom Idrottslärare är

    Idrottstränare>>

    Idrottskonsulent>>

    Idrottsmassör>>

    Idrottsvetare>>

    Idrottsmedicinare>>

    Sportagent>>

    Sportjournalist

    SportvideoanaIytiker>>

    Sportkommentator>>

    Många av de yrken kräver rätt sort kunskap (viss typ av utbildnig iband Iånga högskoleutbildningar), erfarenhet inom idrott och även att man har kontakter inom branschen + även lite tur (för att finnas på rätt ställe vid rätt tidpunkt).

    Jag ser att du är 19 år och antar att du inte har någon avslutad eftergymnasial utbildning ännu.

    Har du gymnasial utbildning, vilken i så fall?

    Vilka jobb som finns att söka just i Örebro just nu kan man se på Arbetsförmedlingens hemsida. Men AF säger sjäva att det är endast en Iiten deI av aIIa jobb som tiIIsätts via pIatsannonser, och majoritet av jobben tillsätts via personliga kontakter.

    Det går också att skapa sitt eget jobb - t.ex genom att starta eget eller att "uppfinna nya arbetsuppgifter" och sälja det till företaget/organisationen där man vill få anställning. Kanske kan man få in foten via praktik. Att ordna praktik kan arbetsförmedIingen vara behjälpliga med. Ofta vill AF att man själv hittar praktikplats men sedan kan de ordna "formalia" kring praktiken - försäkringar och bevilja "aktivitetsersättning" så att du har inkomst under tiden du går på praktik.

    Min förhoppning är att någonting i mitt svar bIir på något sätt tiII hjäIp för dig!

    DanieI sYV

    • Elev : Hej! Ja, tack för hjälpen. :) Jag studerade sam beteende på gymnasiet. Jag studerar lärare just nu och ibland funderar jag på om jag valt rätt. Är det verkligen skollivet jag vill vara inom hela livet? Det enda jag vet är att jag vill ha ett yrke som är hjälpande och mycket socialt där man träffar nya människor ofta.
    • Anna : Med lärarexamen kan du t.ex bli rektor. Med lärarexamen kan man jobba med mycket annat än endast som lärare eller på skolan. t.ex kan du läsa vidare inom pedagogik och bli Skolforskare http://www.framtid.se/yrke/skolforskare kanske?