Kimia
    Att gå ett naturvetenskapligt basår istället för komvux efter VO?.
    Väldigt tacksam för svar!,mvh.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Fördelar med ett naturvetenskapligt basår hemfört med komvux är att man får ett kurspaket, inte behöver söka varje kurs separat och så kanske man får plats på några kurser, men inte på alla på komvux. På Naturvetenskapligt basår - kommer man på alla kurser inom "paketet" samtidigt som man vänjer sig med att läsa på högskolenivå med det ansvaret, som det innebär - att själv ansvara för närvaro på föreläsningar: man behöver inte gå på alla föreläsningar men sedan är det svåra tentor som man inte klarar av om man skolkade eller inte läste på ordentligt.
    Men på komvux kan man läsa på heltid, på deltid, på kvällstid eller på distans - det är lättare att hitta studieform som passar. Komvux finns i det egna kommunen och man behöver därför inte flytta, leta bostad i den nya staden och ha tuff ekonomi pga studiemedel kanske inte räcker till /går man på komvux, kan man bo hemma hos föräldrarna och behöver kanske inte låna pengar, utan tar bara bidragsdel av studiemedel/.
    Jag skulle råda dig att söka både komvux och naturvetenskapligt basår. Du kanske bara kommer in på det ena alternativet. Skulle du komma in på båda - kan du välja sen i så fall.
    Mvh ANNA SYV