Ivar

    Jag har läst att vissa kurser ger meritpoäng som höjer ens konkurrensvärde när man söker till högskola. Vad finns det för sådana kurser inom naturvetenskapsprogrammet? Finns det något maximum för hur många sådana kurser man får läsa? Kan det hjälpa mycket att ha sådana meritpoäng när man söker till högskola?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ivar; om Meritpoäng för dig som kommer att läsa mot examensbevis - var god se info på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    och mycket kort kan man förklara så här: engelska 7 ger en meritpoäng;
    moderna språk 3 och 4 kan ge totalt 1.5 meritpoäng;
    även "högre" kurser i matematik ger meritpoäng: här beror det på vilken matte-kurs krävs för just "din" högskoleutbildning.
    Max i meritpoäng är 2.5 (ingen kan få fler).

    På Naturvetenskapsprogrammet läser man obligatoriskt upp till och med Matematik 3 (och på inriktningen naturvetensap även matematik 4). Men om utbildning du söker till högskola (t.ex läkarprogrammet) kräver matte 4, då man merit för matte från Matematik 5 och/eller Matematik specialisering (alltså man måste läsa Mer matte än den utbildning som du söker till högskola till, kräver).
    Betygen i kurser som ger meritpoäng räknas också in i ditt jämförelsetal; trots att meritpoängen får man redan för E i betyg, vinner man ännu mer om man får högre betyg i kurserna.