Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny!
    Det är olika yrkeskategorier som kan jobba i djurparker, bl.a zoologer, veterinärer, veterinärassistenter, djurskötare, djursjukskötare, djurvårdare och guider.
    Kika gärna på yrkesbeskrivningar:
    park-ranger
    naturguide
    djursjukskötare
    djurvardare-vid-djurpark
    veterinarassistent
    veterinär
    zoolog-vid-djurpark

    Beroende på vilket yrke du är intresserad av är det olika utbildningar som krävs. Om du vill gå utbildning som ligger på gymnasial nivå, då vänder du dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du redan har gymnasial utbildning sedan innan, kan det bli svårt att få plats på yrkesutbildningen på gymnasial nivå (detta pga komvux har begränsade resurser och måste prioritera). Från 1 juli 2021 ändras prioritering på komvux får "i första hand de som har kort tidigare utbildning" till "de med störst behov" som ska ha företräde till utbildningsplatserna. Det kan tyvärr inte garanteras att kunna gå yrkesutbildning på gymnasial nivå om man redan har en fullständig eller "nästan fullständig" gymnasial utbildning sedan innan.
    Ingen utbildning på högre nivå än grundskola kan i Sverige garanteras. Endast grundskola är "rättighet för folket" och högre utbildning bedriver man "i mån av möjlighet" och det är tyvärr inte alltid som möjlighet finns. :(