Felicia
    Jag intresserar mig av mänskliga rättigheter, samhällskunskap var mitt absoluta favoritämne i skolan. Har åkt och kommer snart att åka som volontär till en fritidsgård i sydamerika, ideellt. Kan tänka mig nästan vilket jobb som helst där jag får hjälpa mindre privilegierade människor på något vis. Allra helst internationellt. (FN, Unicef osv) Inte med något inom ekonomi. Vad finns det för kandidatutbildningar att läsa för att förbereda mig för denna sortens yrke mer än socionomutbildningen? Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    det är inom många olika Kunskapsområden som du kan utbilda dig och kunna sedan göra skillnad utomlands - om du arbetar för hjälporganisationer. Mycket ofta söker de personer utbildade inom Hälsa- och sjukvård: läkare, sjuksköterskor, psykologer. Är det ngt. du kan tänka dig utbilda dig till och jobba inom?

    Du skriver att du ej vill läsa ekonomi, om jag förstår dig rätt.

    Vill du läsa juridik? eller samhällsvetenskap? - Se t.ex på >>>den här utbildningen på Högskolan i Halmstad. Jag kan inte lova att det är den "bästa utbildningen" för att ha bästa chanser att få jobb i någon hjälp-organisation, och det är kanske bäst att fråga dem som just anställer folk som ska åka utomlands och hjälpa på plats.

    Det vi vet här på Fråga SYV, genom våra kontakter med de sakkunniga att det är i första hand läkare, psykologer och jurister med kunskaper i Internationella rättsfrågor som är eftertraktade när det handlar om att åka till konfliktområden eller till katastrofområden.

    Du kan gå tillväga på olika sätt samtidigt:

    1.kontakta de organisationer för vilka du vill arbeta och fråga vilken utbildning eller yrke de har stört behov av att anställa;

    2. se på högskolornas gemensam sida www.studera.nu - vilka olika utbildningar som finns i Sverige idag på högskolenivå, det finns tusentals olika utbildningar och utbudet förändras också - nu, till 15 september kan nya utbildningar dyka upp.Du frågade i första hand om kandidatutbildningar - är det så att du inte vill eller kan lägga mer än 3 år på din utbildning, eller varför just Kandidat? :)

    3. se gärna info om olika yrken på www.framtid.se - ex. >>fn-jobb och >>diplomat - eller kika på de olika hemsidor/länkar som finns i presentationen >>volontär

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    P.S: du ställde en mycket svår fråga; viktig och intressant fråga men som är mycket svår att besvara! :)