Alexandra
    Jag vill jobba med uteliggare och flyktingar.
    Jag har varit och volontär arbetet i rumänien och i afrika och ÄLSKAR det! Så vill göra samma sak fast här hemma. Jag har därför sökt till socionom, men har nu hört att man kan söka andra kurser och utbildningar och ändå kunna jobba med samma sak. Jag har bara vetat om socionom så finns det andra vägar är ju det fantastiskt. Så min fråga är egentligen vad för andra utbildningar man kan söka och ändå jobba med utsatta?

    Jätte tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alexandra!
    Att jobba med "utsatta" kan man på olika sätt. Man kan jobba som volontär där det ej krävs någon formell utbildning (bra att ha relevant utbildning, men det är ej ett absolut krav).

    Du kan också ansöka om EU-bidrag och starta ett projekt och bli projektledare. Du kan då anställa i projektet de personer med den kompetensen som du tycker de behöver ha.

    Om du vill söka anställning, då är det upp till arbetsgivare att välja den av sökande till tjänsten som arbetsgivaren anser mest lämpliga. Vilka tjänster som kommer ut i annonser om några år, vet vi inte. Vem som kommer att söka dem, vet vi givetvis inte alls. Språkkunskaper kan vara av stor vikt. Du vet själv att i fall man skall jobba med personer som talar rumänska, t.ex. så är det jättebra att också kunna tala rumänska. Och i fall en person söker jobbet som är utbildad socionom men ej kan rumänska och en annan som inte har någon högskoleutbildning alls, men som har rätt arbetslivserfarenhet + kan språket kan mycket väl få jobbet. Beror, givetvis, vad för en tjänst det är: om man t.ex. ska fatta beslut på myndighetsnivå, då är ibland en högskoleutbildning ett krav.

    Det är alltid bra att ha en stabil utbildningsgrund att stå på. Utbildning till Socionom är välkänd bland arbetsgivarna och det är därför ganska "säkert" att få jobb efter den - i alla fall få jobb någonstans (och så söker man annat jobb om man vill byta jobb).
    Det finns annars diverse utbildningar - på folkhögskolor, inom yrkeshögskola och så kan man läsa fristående kurser på högskola också.
    Vilken av de utbildningarna kommer att leda till att du får anställning med de arbetsuppgifterna som du vill ha - är det ingen som vet. Då det inte finns något jobbgaranti i dagens Sverige.

    Lång och gedigen erfarenhet av den sortens arbete som du är intresserad av kan också i vissa fall väga mer än utbildning. Beror helt på vad det är för tjänst du söker och vad arbetsgivaren anser.

    På högskolenivå ser jag nu - över 500 utbildningar (kurser och program) inom socialt arbete, se själv på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/socionom-och-socialt-inriktade-utbildningar-66

    Sortera på om du vill läsa Program eller kurser och om du vill läsa på en viss ort.
    Det finns t.ex. kurser som är på distans utan träffar - dvs man kan läsa, oavsett var man bor; t.ex. den här http://www.hig.se/4.12fae2dd1280959bf1c80002450.html?identifier=SA906A

    Alla utbildningar inom folkhögskola hittar du på www.folkhogskola.nu

    och de som finns inom yrkeshögskola - på www.yhguiden.se

    Tyvärr, så kan jag inte säga att "den och den utbildning" kommer garanterat ge dig arbete som inkluderar just de arbetsuppgifter som du önskar.
    Som sagt, ger utbildning till Socionom en stabil grund. Det finns också många olika påbyggnadsutbildningar efter en grundutbildning "socionom". Det är bl a därför den är så populär.

    Jag får fundera lite till & samråder med kollegorna! Vi återkommer om vi hittar ett bättre svar på din fråga.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA