Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, om du vill komma in på Civilingenjörsprogrammet på högskolenivå t.ex med inriktning Industriell design - då behöver du förutom Examensbeviset även godkända betyg i följande gymnasiala kurser: fysik 2, kemi 1 och matematik 4.
    På Estetiska programmet läser du som obligatorisk kurs Matematik 1b. Försök läsa mer matte än vad som ingår i ditt program, t.ex Matematik 2b och 3b (prata med SYV på din skola - fråga om det är möjligt).
    Kemi och Fysik tror jag inte du ska kunna läsa under dina studier på Estetiska programmet, och inte heller Matematik 4. I så fall kommer du behöva komplettera efter gymnasiet.

    Det kan finnas passande utbildningar även inom Yrkeshögskola som inte kräver lika mycket inom Särskild behörighet som civilingenjörsprogrammen gör - ofta räcker det med godkänt betyg i matematik 2 och studier i fysik och kemi brukar inte krävas, som regel - men det är bäst att se vad står om behörighet på just den yh som du är intresserad av; kika gärna på följande yrkeshögskoleutbildningar:
    nackademin/forpackningsutvecklare-designer
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/computer-graphics-design-produktvisualisering
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/cad-konstruktor-mechanical-designer
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/cad-ingenjor-processindustri-plus-gbg
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/byggprojektor-bim
    handelsakademin/byggnadsingenjor-digitalt-byggande-hand-aka-gbg
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-kungsbacka/byggprojektoer-cad-bim
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/3d-tekniker
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/industrial-technical-artist
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/digital-designer
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/designteknik-surface-designer
    yhguiden.se/utbildning/nybro-vuxenutbildning/design-och-konstglas

    Länktips
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/designteknik-surface-designer
    framtid.se/yrke/teknisk-designer

    • Natan : Tack
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!