Lexie
    Hej,

    Jag läste ekonomi på gymnasiet och vill gå civilingenjör - industriell ekonomi. Behöver därför gå ett basår. Vad för basår är det jag behöver gå? Har förstått att det finns flera olika?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tea,
    det är inte förbjudet att gå Naturvetenskapligt basår, där man även läser Biologi, trots att just du behöver inte läsa biologi, för att Civilingenjörsprogrammen brukar inte kräva biologi för särskild behörighet.

    Men, om du ej vill "i onödan" läsa biologi, söktill Tekniska basår (ej till Naturvetenskapliga).

    Jag skulle rekommendera att i första hand söka till de basår som finns på samma lärosäten där du senare vill gå självaste civilingenjörsprogrammet. Programmen: Civiling.i ind.ekonomi ges på många olika lärosäten - se listan här. Listan kan till 15 mars bli ännu längre. Det är 15 mars som ansökn.period startar till HT-19 på de svenska lärosätena.
    Välj de lärosätena där du vill läsa Civilingenjör i ind.ekonomi och se sen om även Tekniskt basår ges på någon eller på några av de lärosätena (bäst är det att planera i detalj från eftermiddag - kl.13 den 15 mars, för att det är först då som uppgifterna är kompletta om vilka utbildningar som blir sökbara till HT-19). Du kan så kika direkt på antagningssidan - www.antagning.se
    Nu sökte jag på högskolornas genemsam sida och fick fram följande lista på basår med start HT-19 - se här. Den listan kan bli ännu längre till 15 mars, då ansök.period börjar.
    Sök så många olika alternativ du kan (men endast på de lärosätena där du faktiskt kan tänka dig läsa sen).
    Vänligen
    Julia