Hejsan, jag tror att du syftar på den här yh-utbildning och den ger i slutet av år2 Yrkeshögskoleexamen. Efter 2 års arbete efter den utbildningen kan man ansöka om att få vara medlem i flera organisationer som organiserar redivisningskonsulter, i Sverige.
    Och man kan också, i alla fall som reglerna är nu (maj 2020) läsa ett år på college t.ex i London och ta en examen motsvarande kandidatexamen från ett svenskt lärosäte (så säger i alla fall den utbildningsansvarige för den här yh, som jag tillfrågade). Kostnaden för det tredje året (studier på college mot "kandidatexamen") uppgår idag (maj 2020) till 9.ooo pund (alltså ca 100.000 SEK), men det finns stipendier att söka mm. vet inte hur svårt eller lätt är det att få stipendie eller om den möjligheten blir kvar om 2 år eller om mycket förändras... men så ser det i alla fall ut idag.

    Yrkeshögskoleexamen är i Sverige bevis på att man med godkänt resultat genomgått en kvalificerad eftergymnasial utbildning, men inte högskole-/universitetsutbildning. Att automatiskt"omvandla" yh-poäng till svenska högskolepoäng kan man idag inte. Vissa högskoleutbildning kan tillgodoräkna tidigare utbildning och låta studerande hoppa över delar av en högskoleutbildning om den är inom samma inriktning/kunskapsområde men det bestämmer varje lärosäte självt hur det vill göra kring den frågan. Man måste också först Komma in (genom konkurrens) in i en högskoleutbildning för att sedan ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och då får man beslut om ngt kan tillgodoräknas eller inte.
    vänligen
    ANNA