Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    SYV är inte expert på ekonomi eller på studentbostäder; därför vet vi egentligen inte så mycket på det område... men jag kan ändå försöka mig på några förslag... Glöm inte att få temat och frågeställningar godkända (på förhand) av din handledare för GA.
    Förljande frågeställningar kan jag komma på (i alla fall just nu):
    - Vad är "studentbostad"? Är det vilken bostad som helst där studerande bor eller är det en viss typ eller vissa typer av bostäder? Ex. korridorrum; lägenheter i ett hus där alla lägenheter är "bokade" för just studerande mm?
    _ Vad kostar studentbostäder: i genomsnitt och lägsta/högsta hyra (ge många exempel)? Skillnad på "kall hyra" och "hyra" (alltså - Ingår el i hyran? Ingår vatten i hyran? - det är olika... hur ofta ingår det i studentbostäder?).
    _ jämför de lägsta och de högsta kostnader för studentbostad? Med tanke på att studiemedel är exakt samma summa, oavsett i vilken stad man bor - kan det bli stor skillnad hur stor % av studiemedel som går åt till hyran.
    - Finns det exempel på att studiemedel ej räcker för hyran + andra omkostnader för "att leva"? Vad kan de studerande göra då?
    _ Hitta några studerande som hoppade av studiena (eller de som hittade lösningar: extrajobb; bad familjner om hjälp, annat, vad?) pga för höga kostnader för student-bostäder?
    _ Vad finns det för lösningar om studiemedel ej räcker för en studerande? Och om man inte hittar extra-jobb...?
    _ Kan en studerande låna pengar på banken om hen ej har någon säkerhet? Ta kontakt med banker, med utbildningsansvariga på olika lärosäten och fråga vad de ser för lösningar...

    _ Jämför kostnader (om möjligt) i förlorad samhälls-ekonomisk nytta pga studerande hoppar av utbildningar då de ej har råd att bo på studieorten - kontra vad samhället skulle vinna på att garantera att man fick boende ihop med studieplatsen?