Dilan
    Hej, jag har olika frågor som behöver bli besvarade. Jag har försökt söka efter svaren men tyvärr så antar jag att mina frågor tyvärr inte finns.

    1. Jag funderar på att söka in till yh-linjen "Business Intelligence" i Nackademin. Men det står att de kräver programmering A, vilket jag inte har då jag gick på den samhällsvetenskapliga linjen. Jag hittade dock en kurs i KTH som heter "förberedande kurs i programmering och datalogiskt tänkande" och undrar om denna kurs är en bra alternativ till programmering A?

    2. Det står även att det endast krävs matematik 1b, vilket är rätt ovanligt för en it-linje, stämmer detta?

    3. Och till min tredje och sista fråga, hur ser arbetsmarknaden för business intelligence ut? Lite svårt att hitta svaret.

    Tack på förhand!! Med vänlig hälsning, Dilan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Dilan!
    Jag börjar med att svara på din sista fråga (nr 3) först: Yrkeshögskoleutbildningar får lov att starta endast om arbetsmarknaden bedöms vara god. I annat fall får inte YH-utbildning en ny beviljad start. Därför är svar på din fråga att prognosen är att det blir relativt lätt att få jobb.

    Svar på din fråga nr.1 är att Programmering A är en "gammal kurs" men som fortfarande kan finnas att läsa på Komvux. Den motsvarande ny kurs heter Programmering 1. Det är en gymnasiekurs som du kan söka på Komvux i din kommun (där du är folkbokförd).

    Ang. behörighetskrav till en viss yrkeshögskoleutbildning - så är det bra att först hitta exakt den utbildning som du är intresserad av.
    Jag hittade den här http://www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/business-intelligence-architect-malmoe och där är behörighetskravet i Matte 2 (eller en gammal kurs Matte B).

    Om du menar den här http://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/business-intelligence-utvecklare utbildning - så är det en utbildning som började 21 aug i år, dvs för 2 månader sedan och det finns ingen ännu känd framtida beviljad start (dvs det är inte alls säkert att den eller liknande utbildning kommer att starta). Ang. behörighetskraven så står det på den, mycket riktigt, Matematik A (eller 1) - vilket jag håller med dig om att det känns lite låga krav. Men det är Minimikravet och man får helst ha mer matte i bagaget. Det är ledningsgruppen för utbildningen som bestämmer behörighetskraven. Just i detta fallet spelar det just nu ingen roll - för att om den utbildning inte kommer att ha någon framtida start, ... så kan man inte söka den eller läsa den ändå.

    Se om den utbildning som jag hänvisade till längre upp - på EC utbildning är av intresse för dig.
    Du kan givetvis kontakta Nackademin och fråga om de har ansökt om en ny start. Om de inte har ansökt, då blir det ingen ny start. Om de har ansökt, då finns det en chans att den kan bli beviljad. Det är Myndighet för yrkeshögskola som beslutar i den frågan.

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!
    ANNA