Linus
    Hej.

    Kommer ju söka gymnasium inom kort och håller på och tänker på vad som är bäst för mig. Jag har tänkt på Teknikprogrammet, Samhälle eller Natur. Men jag vet inte riktigt.

    Jag är tekniskt intresserad. Tycker det är kul att hålla på med datorer och mjukvara och programmering. Samtidigt är jag också väldigt kreativ. Tecknar, skapar och kommer förmodligen börja animera inom kort. Är också mycket intresserad av media och design - att jobba med TV, film och digital media tycker jag låter otroligt roligt.

    Matte är något jag inte tycker är sådär jätteroligt, även om jag har ett okej betyg (C, höjs nog till B sen). Kommer jag hänga med i tempot på Teknikprogrammet? Är det svår matte? Min kusin gick Teknik och han hoppade av på grund av just matten, vill helst inte att det ska bli så för mig.

    Mina frågor är alltså:
    1. Är matten svår på Teknikprogrammet? Kommer jag ha chans att klara det på det betyg jag har i ämnet? Är just nu ganska studiemotiverad och har lätt för mig skolan i det mesta.

    2. Kan jag efter gymnasiet plugga vidare inom media om jag går Informations- och medieteknik?

    3. Vad är det man gör på Informations- och medieteknik? Är det mycket media?

    4. Hur mycket plugg är det på Natur?

    Det här kanske hjälper lite: Mina favoritämnen är Bild, Kemi och Teknik. Gillar inte B-Språk eller Slöjd något vidare.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är viktiga frågor du ställer dig och du kanske bör komplettera mitt skrivna svar med ett par bokade samtal med din Syv på skolan! Jag ska dock försöka svara så gott jag kan utifrån det du skriver.

    1. Är matten svår på Teknikprogrammet? Kommer jag ha chans att klara det på det betyg jag har i ämnet? Är just nu ganska studiemotiverad och har lätt för mig skolan i det mesta.

    Svar; Det är svårt för mig att bedöma om du skulle tycka matten är svår - det handlar ofta inte om den intellektuella kapaciteten - det handlar ofta om hur mycket tid, ork och svett man är beredd att lägga ner på mattestudier. I grundskolan har du haft nio år på dig att komma fram till ett slutbetyg - på Teknikprogrammet får du en termin på dig per kurs - det går snabbt! Är du beredd på det så kan det funka.

    2. Kan jag efter gymnasiet plugga vidare inom media om jag går Informations- och medieteknik?

    Svar; Vissa mediautbildningar på högskolan kräver Historia 1b - du läser bara halva den kursen på Teknik. Kan vara bra att komplettera den om skolan har den andra halvan av kursen som heter Historia 1a2. Men beroende på vilka mediautbildningar du hittar sen så kan det funka utan - det finns så många utbildningar inom just ämnet Media att det är svårt att ge en allmänt svar.

    3. Vad är det man gör på Informations- och medieteknik? Är det mycket media?

    Svar; Du läser kurser inom datorkommunikation, programmering, digitala medier och webbutveckling. Jag har svårt att svara på hur dessa kurser är utformade och exakt vad man gör. Det bästa vore ju att du gick på Öppna hus på de skolor som du är intresserad av så får lärare och elever berätta om just denna inriktning.

    4. Hur mycket plugg är det på Natur?

    Svar; Eftersom matten även här går väldigt fort fram så kräver det ganska mycket nedlagd tid på studier. Även No-kurserna är stora och teoretiskt krävande och går i hög takt så man måste vara beredd att på både Natur och Teknik lägga ner mycket tid på sina studier - inge snack om den saken!

    /Lena, Syv
    ...Strålande! Lycka till i dina studier! /Lena, Syv
    • : Kollade runt lite och det visar sig att det gymnasium jag mot all förmodan kommer gå på ha just Historia 1a2 som individuellt val. Blev glad när jag såg detta och det gjorde att jag nu bestämt mig för att gå just Teknikprogrammet. Webbutveckling, programmering och digitala medier är också roligt! Det är ju heller inte säkert att Media är ens framtid, men det är grymt bra att veta att det åtminstone finns möjligheter. Tar också stort ansvar för mina studier och det är sällan något går dåligt och har toppbetyg i de flesta ämnen. Tack för ditt svar!